Dla nauczycieli
Rejestracja i aktywacja
Zarządzanie klasami
Jak oceniamy: odznaki i gry
Narzędzia do nauki
Instrukcje wideo
Wybór ćwiczeń
Ćwiczenia na Umiemy polski
Uzupełnianie
- Tradycyjne ćwiczenia ortograficzne (i nie tylko).
- Przejrzyste i łatwe sterowanie: wybór poprawnej odpowiedzi z dwóch. Sterowanie za pomocą ekranu dotykowego lub strzałek na klawiaturze.
- Większość przykładów dysponuje komentarzem.
- Przykładowe zadanie
Dyktanda
- Nazwa zadania jest raczej "reliktem historii", gdyż w rzeczywistości chodzi o zadanie polegające na uzupełnianiu (wybór poprawnej odpowiedzi z dwóch) dłuższego tekstu.
- Przykładowe zadanie
Analizy
- Specjalistyczne ćwiczenie z zakresu morfologii i budowy zdań.
- Oznaczanie słów w zdaniach (lub fragmentów słów lub zdań) zgodnie z podaną kategorią.
- Łatwe sterowanie za pomocą klikania myszką lub ekranu dotykowego.
- Przykładowe zadanie
Segregowanie
- Segregowanie słów według kategorii.
- Łatwe sterowanie za pomocą przeciągania myszką. Wymaga jednak większego ekranu, na smartfonach może być nieczytelne.
- Przykładowe zadanie
Memory
- Szukanie pasujących do siebie par. Nie jest to klasyczna gra memory, gdyż karty nie są zasłonięte.
- Łatwe sterowanie za pomocą myszki lub ekranu dotykowego.
- Podczas rozwiązywania zadania stopniowo odsłania się obrazek, co szczególnie podoba się młodszym dzieciom.
- Zadanie przykładowe
Wpisywanie odpowiedzi
- Idealne jako zadanie domowe.
- Odpowiedź trzeba wpisać na klawiaturze.
- Bardziej wymagające niż Uzupełnianie, ponieważ należy samemu wpisać odpowiedź (np. całe słowo lub wyrażenie).
- Przykładowe zadanie
Dowcipy
- Atrakcyjne ćwiczenie ortograficzne idealne jako urozmaicenie lekcji.
- Zadanie polega na wykonaniu korekty poprzez "zestrzelenie" słów zawierających błędy.
- Żartobliwe teksty, w których umieszczone są słowa z błędami, dodatkowo motywują uczniów do czytania.
- Przykładowe zadanie
Ćwiczenia specjalne
- Przecinki, Czytanie ze zrozumieniem, Korektor, Słowa w zdaniach, Pytania, Krzyżówki
- Ćwiczenia ukierunkowane na pracę z tekstem, znaczenie wyrazów oraz wybrane zagadnienia ortograficzne i interpunkcyjne.
- Przykładowe zadanie
Gry na szybkość (Strzelanie, Roboty, Tetris, Potworki)
- Służą głównie jako urozmaicenie lekcji.
- Tetris polega na segregowaniu słów według kategorii, w pozostałych ćwiczeniach wykorzystano taki sam typ pytań jak w przypadku Decydowania (wybór poprawnej odpowiedzi) z akcentem na szybkość odpowiedzi.
- Kładzenie nacisku na szybkość ma również sens z punktu widzenia pedagogiki – prowadzi do automatyzacji i płynniejszego wykorzystania wiedzy.
Gry wieloosobowe (Zawody, Terytoria, Drużynówka)
- Służą głównie jako urozmaicenie lekcji.
- Ten sam typ pytań jak w przypadku Decydowania (wybór poprawnej odpowiedzi) z akcentem na szybkość odpowiedzi.
- Gracze współzawodniczą ze sobą, śledząc nawzajem swoje wyniki.