Sztuczna inteligencja w edukacji
W ostatnim czasie sztuczna inteligencja cieszy się sporym zainteresowaniem, m.in. dzięki nowym możliwościom generowania obrazów i tekstu. Jest to jednak dziedzina, która sukcesywnie rozwija się od kilkudziesięciu lat, także na polu nauczania.
W obecnych dyskusjach nad sztuczną inteligencją spotykamy się głównie z sieciami neuronowymi oraz wielkimi modelami językowymi, takimi jak ChatGPT. W praktyce inteligentne systemy edukacyjne opierają się na innych zasadach tworzonych w ramach długoterminowych badań interdyscyplinarnych łączących informatykę, pedagogikę i kognitywistykę. W przyszłości prawie na pewno będzie dochodziło do prób wkomponowania aktualnych trendów, ale prawdopodobnie nie nastąpi to szybko. Proces uczenia jest złożony (patrz założenia pedagogiczne) i nie ma w nim uniwersalnych metod łatwych do zoptymalizowania.
Środowisko naukowe od wielu lat bada możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w edukacji. W ramach tworzenia czerpiemy z całej dotychczasowej wiedzy w tej dziedzinie, jak również sami dokładamy swoją cegiełkę. Interesują nas następujące obszary badawcze: