Sposoby wykorzystania Umiemy to w szkole
Z platformy można korzystać na wiele różnych sposobów.
Praca podczas zajęć lekcyjnych
można wkomponować w zajęcia lekcyjne – w pracowni komputerowej lub w „zwykłych” salach na tabletach szkolnych. Z większości ćwiczeń można korzystać również na smartfonach.
- szybkie powtórzenie materiału na początku lekcji (np. w formie
ćwiczeń decydowanie)
- zagadnienie, na którym bazuje nowa lekcja (np. ułamki przed rozpoczęciem omawiania równań z ułamkami)
- temat z poprzedniej lekcji
- powtórzenie omówionego tematu – przećwiczenie przerobionego materiału (np. na końcu lekcji)
- rozwiązywanie zadań na platformie może również stanowić główny element lekcji – głównie w przypadku informatyki, ale i innych przedmiotów (tu przydatne wydaje się zwłaszcza wspólne rozwiązywanie)
- urozmaicenie lekcji za pomocą nietradycyjnych elementów, np. z wykorzystaniem gier wieloosobowych
- bonusowe zadania dla uczniów, którzy szybko przyswajają podstawowy materiał omawiany podczas lekcji
Praktycznym ułatwieniem podczas korzystania z platformy w trakcie lekcji jest tablica, która umożliwia nauczycielom przygotowanie dla uczniów przejrzystej listy zadań, którymi mają zająć się podczas lekcji.
Zadania domowe
Kolejny sposób wykorzystania polega na samodzielnej pracy uczniów poza szkołą. Platforma oferuje wsparcie przy zadawaniu i ocenianiu zadań domowych. Nauczyciel przygotowuje listę ćwiczeń do wykonania i określa termin. Zadanie to wyświetla się uczniom po zalogowaniu. Ponadto uczniowie dostają powiadomienie o nowym zadaniu domowym (np. na stronie głównej). Nauczyciel widzi na podglądzie, kto wykonał zadanie i czy zostało ono wykonane w terminie.
Najczęstsze wykorzystanie zadań domowych:
- przećwiczenie aktualnie omawianego materiału
- realizacja zasady rozwiązywanie ćwiczeń w odstępach czasu (patrz założenia pedagogiczne)
Samodzielna praca uczniów
Częstym sposobem korzystania z jest również samodzielne i dobrowolne korzystanie z platformy przez uczniów. Mogą oni przećwiczyć na platformie dowolny temat we własnym zakresie bez angażowania nauczyciela. Do samodzielnych sposobów korzystania należą:
- przygotowanie do kartkówki
- przypomnienie sobie zapomnianego materiału
- samodzielna nauka podczas nieobecności w szkole (np. z powodu choroby)
- zrozumienie i lepsze opanowanie omawianych tematów
Uczniowie najczęściej wiedzą, jakich tematów muszą szukać, i potrafią znaleźć je samodzielnie za pomocą lupy. Nauczyciel może oczywiście w takich przypadkach skorzystać z opcji zadań domowych, informując jednocześnie uczniów, że to jedynie dobrowolne, sugerowane ćwiczenia. Ponadto zadania domowe można zadawać indywidualnie pojedynczym uczniom, co może być przydatne np. w przypadku samodzielnej nauki podczas dłuższej nieobecności lub tuż po niej.
Platforma aktywnie wspiera poszerzanie horyzontów i uczenie się nowych rzeczy przez dociekliwych uczniów, np. za pomocą spersonalizowanych rekomendacji, które uwzględniają wcześniejszą aktywność na stronie.
Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
Obecnie nie zawiera ćwiczeń, które byłyby przygotowane specjalnie z myślą o uczniach ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (np. dysleksją). Zapewnia jednak odpowiednie wsparcie dla uczniów osiągających gorsze wyniki – przyczyną wolniejszych postępów, oprócz trudności w uczeniu się, może być słabsza znajomość podstaw z poprzedniej szkoły lub klasy lub zaniedbania w rodzinie. Tworząc naszą platformę, kładziemy nacisk na zasadę tymczasowego wsparcia oraz na odpowiednią liczbę łatwych zadań, dających uczniom możliwość odniesienia sukcesu.
Konkretne wskazówki, jak najefektywniej wykorzystać platformę w pracy z uczniami z trudnościami w uczeniu się:
- Większości tematów dysponuje ćwiczeniami o różnym stopniu trudności, najlepiej zaczynać od tych najłatwiejszych.
- Na początku najlepiej wybierać ćwiczenia z tymczasowym wsparciem lub odpowiedziami do wyboru – krok po kroku, przesuwanie, decydowanie, memory. Dopiero później zalecamy wprowadzanie zadań, w których uczniowie muszą sami znaleźć rozwiązanie lub wpisać poprawną odpowiedź.
- Aby znaleźć odpowiednie zadania, zalecamy używanie filtrowania według klas. Jeśli uczniowie mają problem z przejściem poszczególnych etapów, warto skorzystać z zadań przeznaczonych dla niższych klas (przynajmniej na początku).
- Korzystanie z indywidualnych zadań domowych.