Ćwiczenia i ich ocena

Na platformie Umiemy znajdziesz kilka rodzajów ćwiczeń, które różnią się od siebie sposobem oceny.

Odznaki: rozwiązywanie serii zadań

Podstawowe narzędzie do nauki i powtarzania na platformie Umiemy stanowią ćwiczenia „na odznaki“, np. Memory, Decydowanie, Wpisywanie, Segregowanie. Ćwiczenia te składają się z serii przykładów. Podczas wykonywania ćwiczenia w górnej części strony narasta „wskaźnik postępów“.

Użytkownik zdobywa kolejno odznaki od 1 do 4. Jeżeli po jakimś czasie ponownie rozwiąże zadanie, może zdobyć gwiezdną odznakę. Odznaki wyświatlane są w zestawieniach oraz w statystykach i służą m.in. do oceniania zadań domowych. Więcej informacji na temat odznak znajdziesz na osobnej stronie.

Kryształy: rozwiązywanie pojedynczych zadań

Kryształy wykorzystywane są w przypadku bardziej rozbudowanych zadań. Należą do nich m.in. zadania programistyczne, zadania logiczne na Umiemy matematykę czy, w przypadku języków obcych, czytanie i słuchanie ze zrozumieniem. Zadania tego typu oceniane są za pomocą "kryształów", przy czym rozróżniamy dwa rodzaje:

  • Żółte kryształy – Zadania, które mogą zostać wykonane na różnym poziomie (np. czytanie ze zrozumieniem oraz audiodyktanda). Liczba kryształów zależy od jakości odpowiedzi:

    • 3 żółte kryształy = znakomite wykonanie zadania
    • 2 żółte kryształy = wkradł się błąd, ale poza tym całkiem dobry wynik,
    • 1 żółty kryształ = zadanie zostało wykonane w całości, lecz z wieloma błędami.

    Zadań tego typu nie można rozwiązywać dwukrotnie w ciągu dnia, aby zapobiec oszukiwaniu podczas zdobywania kryształów.

  • Niebieskie kryształy – Zadania, których charakter nie pozwala na niepoprawne rozwiązanie, mogą jedynie posiadać status "jeszcze nierozwiązanych" (najczęściej są to zadania logiczne i programistyczne). Wykonane zadania oznaczone są niebieskim kryształem, którego rozmiar jest proporcjonalny do stopnia trudności zadań. Zadania można rozwiązywać wielokrotnie, nie ma to jednak żadnego wpływu na statystyki postępów.

Gry na levele

Oprócz tradycyjnych ćwiczeń, w systemach Umiemy znajdziesz również gry dla jednego gracza: Strzelankę, Tetris oraz Roboty. Gry te zawierają w sobie element stresu czasowego, przez co wymagają szybkiego reagowania. Dzięki temu, poza urozmaicenieniem tradycyjnych ćwiczeń, oferują dodatkowo trening płynności i pomagają zautomatyzować podstawowe umiejętności. Ćwiczenia na czas są skutecznym sposobem przyswajania wiedzy, ale nie muszą odpowiadać każdemu, zatem nie należy zmuszać uczniów do ich wykonywania.

Podobnie jak w przypadku popularnych gier komputerowych, gracz przechodzi przez kolejne poziomy, których poziom trudności stopniowo wzrasta (trudniejsze przykłady, krótszy limit czasu na wykonanie). Gracz jest oceniany na podstawie najwyższego levelu, który udało mu się osiągnąć.

Gry wieloosobowe

Systemy oferują również gry wieloosobowe: Zawody, Terytoria, Drużynówkę, Zgadywanie, RoboArenę oraz Odsłaniankę, które idealnie nadają się do wykorzystania podczas lekcji, gdyż umożliwiają rozwiązywanie tego samego zagadnienia przez większą liczbę osób jednocześnie oraz wzajemne konkurowanie pomiędzy graczami.

Podczas gry oraz po jej zakończeniu gracze widzą kartę wyników. Wyniki gier nie są nigdzie zapisywane, jednak zazwyczaj krótkie współzawodnictwo stanowi wystarczającą motywację.

NAPISZ DO NAS

Jesteś w kropce?

Najpierw przejrzyj najczęściej zadawane pytania:

FAQ Instrukcje dla rodziców Instrukcje dla nauczycieli

Czego dotyczy wiadomość?

Wiadomość Treść Sterowanie Logowanie Licencje