Autorzy projektu

Część zespołu na wspólnym wiosennym wyjeździe 10. 4. 2022.

Kierownictwo

Petr Jarušek

Dyrektor i programista

Lubię tworzyć i prototypować oprogramowanie. Jestem autorem implementacji systemów, zajmuję się (w różnym stopniu) wszystkimi obszarami projektu Umiemy.

W ramach naszego doktoratu rozwinęliśmy z Radkiem projekt Tutor do ćwiczenia zadań logicznych i tak narodziło się Umiemy. Jestem wegetarianinem i lubię kontakt z naturą.

Ulubione inspiracje, prawdziwe i fikcyjne: Paul Graham, Sal Khan, Star Trek, Barack Obama, Erich von Maria Remarque, Luděk Niedermayer, Angela Merkel, Petr Pithart, Jiří Šlitr, Alex Honnold, Szwecja, Roger Federer, John Carmack.

Radek Pelánek

Analityka, metodyka i dane

Praca nad projektem Umiemy łączy moje długotrwałe zainteresowania: nauczanie, naukę i gry. Wykładam na Wydziale Informatyki Uniwersytetu Masaryka. Prowadzę tam również grupę badawczą Adaptive Learning, która intensywnie współpracuje z Umiemy. Organizowałem również wiele obozów, eventów oraz quizów, napisałem na ten temat kilka książek.

W ramach Umiemy zajmuję się przede wszystkim wymyślaniem formy i treści ćwiczeń, analizuję dane i rozwijam zawartość strony. Lubię także tworzyć ćwiczenia, głównie z programowania i matematyki. Mam dwie córki, które często są pierwszymi testerkami nowości pojawiających się na Umiemy. Zaczynają wygrywać ze mną w planszówkach. W piłce nożnej jeszcze daję radę.

Język polski

Dominika Ciach

Tworzenie treści po polsku

Studiuję filologię polską, ponieważ od zawsze dużo czytam. Podczas studiów odkryłam, że moją pasją jest nauczanie, dlatego zdecydowałam się na specjalność nauczycielską i nauczanie języka polskiego jako obcego. W wolnych chwilach uczę się języka włoskiego i historii Gdańska.

Katarzyna Myšáková Szwed

Przekłady na j. polski

Urodziłam się i wychowywałam w Polsce, ale praktycznie całe swoje dorosłe życie mieszkam w Czechach. W Polsce ukończyłam filologię czeską, w Czechach natomiast studia przekładoznawcze dla polonistów. W Umime zajmuję się przekładami ćwiczeń na język polski, przygotowywaniem ćwiczeń z języka polskiego oraz korektą treści, łącząc w ten sposób swoją pasję do języków z wrodzoną umiejętnością wychwytywania błędów – co nie oznacza, że sama ich nie robię :)
Mieszkam w małym domu z dużą rodziną – mężem, trójką dzieci, kotem i psem. Od jakiegoś czasu przychodzi do nas młoda kotka i chyba już z nami zostanie…

Błażej Szymankiewicz

Przekłady na j. polski i korekta treści

Jestem absolwentem studiów środkowoeuropejskich oraz doktorantem polonistyki UAM. Przez kilka lat mieszkałem w Czechach, gdzie szlifowałem swoje umiejętności językowe i pracowałem jako tłumacz. W ramach projektu Umiemy zajmuję się głównie przekładaniem i korektą treści na wszystkich platformach. Interesuję się szeroko pojętą humanistyką, zwłaszcza literaturą, historią i kulturą Europy Środkowej.

Natalia Węgrecka

Tworzenie treści po polsku

Jestem studentką polonistyki. Ogromną radość sprawia mi nauczanie. Poza tym z łatwością nawiązuję kontakt z dziećmi i młodzieżą. Z tych powodów w przyszłości chciałabym pracować w szkole. W ramach projektu Umiemy zajmuję się tworzeniem zadań językowych. Dzięki temu mogę wykorzystywać zdobywaną wiedzę oraz dzielić się nią z innymi. Kiedy nie czytam i nie piszę, biegam bądź spaceruję. Kontakt z naturą mnie uspokaja i dodaje energii do dalszych działań.

Kamila Adamcová

Język polski

Jestem studentką polonistyki na Uniwersytecie Masaryka w Brnie, gdzie również prowadzę zajęcia z języka polskiego dla niepolonistów. Język polski jest moją pasją, którą chcę ciągle rozwijać. Interesuję się też polityką, literaturą i lubię podróżować.

Sven Dražan

Rozwijanie treści, analiza danych, programowanie

Najważniejszych rzeczy nauczyłem się podczas organizowania wydarzeń i imprez w grupie Instruktoři Brno. Na wydziale informatyki Uniwersytetu Masaryka odkryłem, jak wiele jeszcze nie wiem o przetwarzaniu rozproszonym i obliczeniach równoległych. W centrum "VIDA! science" poznałem mnóstwo wspaniałych ludzi, czerpiących radość z poznawania świata wokół nas. W harcerstwie nauczyłem się jeść wszystko, czym się mnie poczęstuje. Moi synowie pomagają mi w poszukiwaniu granic cierpliwości, a żona uczy mnie, że istnieje świat poza pracą. Fascynuje mnie biologia, chemia, fizyka i matematyka. W ramach Umiemy udzielam wsparcia informatycznego twórcom treści edukacyjnych.

Programowanie, analiza danych

Jan Papoušek

Analiza danych

Ukończyłem studia doktoranckie na Wydziale Informatyki Uniwersytetu Masaryka w Brnie, gdzie byłem członkiem grupy Adaptive Learning. Stworzyłem i administrowałem system do nauki geografii - analizowałem jego dane, starając się udoskonalić ćwiczenia. Obecnie zajmuję się zawodowo przetwarzaniem języka naturalnego.

W ramach niniejszego projektu nawiązuję do swoich doświadczeń z doktoratu, starając się używać analizy danych do poprawiania istniejących ćwiczeń faktograficznych oraz do tworzenia nowych.

Moje hobby to rozwiązywanie problemów oraz gry planszowe i logiczne.

Tomáš Effenberger

Umiemy programować, analizy

Ukończyłem studia z zakresu sztucznej inteligencję na Wydziale Informatyki Uniwersytetu Masaryka, a zdobyte umiejętności staram się teraz wykorzystać do ulepszania systemu nauczania w ramach grupy Adaptive Learning. Z kształceniem związane są również moje pozostałe obszary działalności: przygotowywanie konkursów dla licealistów, uczenie studentów programowania oraz organizowanie eventów dla dorosłych. W ramach projektu Umiemy zajmuję się tworzeniem ćwiczeń z programowania, zawierających wystarczającą ilość witamin, minerałów i błonnika.

Tomáš Vejpustek

Programista

W programowaniu najbardziej podoba mi się element zabawy: próbowanie, jak za pomocą dostępnych narzędzi stworzyć coś, co będzie dobrze wyglądać i z czego będzie się dobrze korzystać.

W ramach Umiemy biorę udział w implementowaniu ćwiczeń. To, co mi się w nich podoba, to fakt, że są interaktywne i każde z nich jest ma swój sposób interesujące. To nie są nudne formularze i tabelki.

Poza tym gram na gitarze, chodzę po górach, poświęcam się średniowiecznemu rzemiosłu i organizuję imprezy dla młodych dorosłych.

Autorzy treści

Alena Schindlerová

Język czeski

Od dziecka kochałam opowieści. Pochłaniałam jedną książkę za drugą. W głowie tworzyłam własne światy i splątywałam losy fikcyjnych postaci.

Zdumiewało mnie, że na świecie jest tyle języków i że wszystkie działają. Ciekawiło mnie, w jaki sposób funkcjonuje komunikacja między różnymi narodami i dlatego w kolejnych latach zaczęłam się zajmować komunikacją międzykulturową.

Do dziś uwielbiam wymyślanie historyjek i zanurzanie się w głębinach języka, i to właśnie robię w Umiemy.

Jana Dražanová

Ilustracje

Studiowałam matematykę i informatykę na Uniwersytecie Masaryka w Brnie. Największą przyjemność z życia mam wtedy, kiedy uczę się czegoś nowego albo rysuję. Najciekawszymi obiektami, które udało mi się narysować, są moje dzieci, a najdziwniejszymi chyba bakterie. Cieszę się, że moje ilustracje mogą towarzyszyć zabawnym ćwiczeniom na Umiemy to.

Matěj Klusáček

Język czeski, matematyka, geografia

Lubię wymyślać ciekawe zadania. Świat to nie tylko suche liczby, więc dlaczego miałaby się na nich opierać szkoła. W ramach Umiemy zajmuję się tworzeniem materiałów z matematyki, a częściowo również z języka czeskiego i geografii. Inspirację czerpię z biegania i gór. Poza tym prowadzę kółka programistyczne, moderuję, tworzę mapy, gry i szyfry.

Kristína Melišová

Język angielski, język słowacki

Do studiowania anglistyki przywiodła mnie miłość do literatury i innych dziedzin sztuki. A ponieważ książki kosztują, część swojego czasu poświęcam na tworzenie materiałów dla Umiemy.

Mam wielkie szczęście, że pracuję nad tak wartościowym projektem, dzięki któremu mogę spożytkować moją wiedzę i szerzyć ją dalej wśród ludzi, którzy chcą uczyć się nowych rzeczy.

Tomáš Kebert

Biologia i chemia

Jestem nauczycielem przyrody i chemii w szkole podstawowej. Lubię przybliżać dzieciom i dorosłym tajniki przyrody oraz to, w jaki sposób wiele zjawisk łączy się ze sobą i zależy od siebie. Ponadto interesuje mnie wykorzystywanie nowych technologii w edukacji. Jestem absolwentem Wydziału Pedagogiki Uniwersytetu Karola w Pradze, poza nauczaniem zajmuję się także projektowaniem stron internetowych, lubię kontakt z naturą i grę na fortepianie. Uwielbiam grafikę wektorową, więc wiele schematów rysunkowych na tej stronie jest mojego autorstwa.

Lenka Jedličková

Język czeski

Zawsze wiedziałam, dlaczego chcę być nauczycielką. Fascynuje mnie fakt, że ludzie uczą się na tyle rozmaitych sposób, dlatego cieszę się, że Petr i Radek zaprosili mnie do współpracy ze stroną Umiemy, na której zajmuję się głównie tworzeniem analiz składniowych zdań.

W wolnych chwilach pochłaniam książki. Ponadto uczę w liceum, zajmuję się popularyzowaniem łaciny, prowadzę stronę edukacyjną (www.latina-zdarma.cz), współpracuję przy opracowywaniu nowych podręczników oraz tworzę filmiki edukacyjne na Youtubie. Po prostu uwielbiam uczyć.

Lucie Zrůstová

Matematyka

Wykładam matematykę i geometrię różniczkową na Wydziale Budownictwa Politechniki w Brnie.

W duszy jestem bardziej geometrą niż matematyczką. W ramach Umiemy najbardziej bawi mnie więc wymyślanie różnych zadań geometrycznych.

Jestem także mamą na pełen etat. W wolnym czasie lubię czytać trzymające w napięciu książki oraz szyć buty.

Jana Bulantová

Matematyka

Wykładam matematykę i geometrię różniczkową na Wydziale Budownictwa Politechniki w Brnie.

Lubię próbować nowych rzeczy, a rzeczy stare robić w nowy sposób - to właśnie umożliwia projekt Umiemy.

Kocham matematykę, swoje dzieci, góry i dobre wino.

Ulubiony cytat: Życie jest jak pudełko czekoladek, nigdy nie wiesz, co ci się trafi.

Eliška Kutná

Historia

Autorka materiałów, na których bazują ćwiczenia z historii.
Dzielę swój czas pomiędzy dwa krańce Czech: w jednym od czasu do czasu oprowadzam po muzeum, w drugim staram się uzyskać doktorat z czeskiej historii. Jeśli akurat nie podróżuję i nie zajmuję się historią, spędzam czas ze swoim psem na świeżym powietrzu lub przebywam w fikcyjnych światach książek i seriali. Mam nadzieję, że niezbyt lubiana historia wkrótce stanie się ciekawym przedmiotem o życiu w przeszłości.

Monika Stančíková

Matematyka

Matematyka była mi bliska od dziecka. Uczy krytycznego myślenia, dlatego bardzo ją lubię. Cieszę się, że mogę być częścią projektu Umiemy i przybliżać swoją ulubioną dyscyplinę innym. Poza matematyką lubię skupiać się na rodzinie, przyrodzie i przygotowywaniu dobrego jedzenia. Moją inspiracją życiową są: Marshall B. Rosenberg, Veronika Hurdová, Margit Slimáková, Zdeněk Svěrák i Jan Werich. „Pesymista widzi trudności w każdej okazji, optymista - okazje w każdej trudności”. Winston Churchill

Ilona Obršlíková

Język niemiecki

Do współpracy z projektem Umiemy skłonił mnie przypadek, jak to już bywa z wieloma ważnymi sprawami w życiu... Po studiach germanistycznych zajmowałam się zawodowo językiem niemieckim, poznałam także inne języki obce, ale niemiecki jest moim oczkiem w głowie.

W ramach projektu biorę udział w tworzeniu zadań z niemieckiego i zajmuję się korektą istniejących już treści. Udział w projekcie sprawia mi ogromną satysfakcję: mogę w twórczy sposób pomóc tym, którzy zainteresowali się nauką niemieckiego. Mam nadzieję, że wytrwają w swoim postanowieniu i polubią nawet niemieckie rzeczowniki złożone. Opanowanie języka obcego to według mnie jedna z najlepszych życiowych inwestycji. Wartością dodaną jest ćwiczenie języka na różne sposoby, a to właśnie umożliwia projekt Umiemy.

Literatura wiele dla mnie znaczy, poza tym lubię poznawać obce kraje i kultury. Relaksuje mnie to i zapewnia mi wspomnienia na całe życie. Lubię także fotografować, zwłaszcza życie codzienne i naturę.

Bardzo kibicuję wszystkim, którzy założyli Umiemy i rozwinęli ten projekt aż do dzisiejszej postaci.

Adéla Štěpková

Tworzenie zadań z informatyki

Jestem studentką informatyki na Uniwersytecie Masaryka w Brnie. Lubię się uczyć i chętnie uczę też innych. Lubię rozmyślać o świecie i objaśniać ciekawe zagadnienia, czyli dokładnie to, co mogę robić w ramach Umiemy.

Jeśli akurat nie zajmuję się nauką albo pracą, to zimą wyjeżdżam na narty, lato spędzam na wycieczkach gdzieś na łonie natury, a w ciągu całego roku czytam książki i oglądam seriale.

Jan Faltýnek

Fizyka

Honza przygotowuje zadania z fizyki.

Dane, korekta, testowanie, wsparcie

Petra Hutařová

Wsparcie użytkowników

Jestem poszukiwaczką przygód, tancerką, podróżniczką, ale także systematykiem, pragmatykiem i pozycjonerem. Bycia mistrzem sztuki zen uczą mnie spacery pośród natury, LARPy, joga i dwójka moich dzieci. Lubię pomagać innym i robić rzeczy, które według mnie mają sens. Dlatego dołączyłam do zespołu Umiemy, gdzie staram się wspierać użytkowników w płynnym i bezproblemowym korzystaniu z systemu.

Richard Černý

Tester, korektor

Jestem zwykłym człowiekiem, referentem w firmie certyfikującej TÜV NORD Czech oraz rodzicem. Moje hobby to język angielski, język niemiecki, Excel i Word. Fascynują mnie tajemnice świata powszedniego, zwłaszcza szkolnego i rodzinnego. Wolałbym, gdyby świat był czarno-biały, ale ten różnokolorowy też jest w porządku. Lubię zachody słońca i jesień. Moje ulubione dzieła z różnych gatunków to: Anna Karenina, Psychiczna Teoria Względności, film Obudzę się wczoraj i serial Mentalista. Ulubiony cytat: Jedyną rzeczą potrzebną złu do zwycięstwa jest bierność dobrych ludzi.

Adéla Kolková

Korektor

Mam na imię Adéla. Zajmuję się korektami. Studiuję bohemistykę i historię na Uniwersytecie Masaryka w Brnie, a w przyszłości chciałabym zostać nauczycielką, dlatego projekt Umiemy jest mi bardzo bliski.

Moje zainteresowania to literatura, muzyka, koty i wyszukiwanie słów w słowniku etymologicznym.

Mirek Mráz

Wsparcie dla szkół

Jestem nauczycielem informatyki w szkole podstawowej, interesuję się umiejętnością korzystania z informacji i danych, prowadzę brneńskie DIGI centrum oraz Lego inovační studio, gdzie z innymi nauczycielami wymieniami się doświadczeniami, jak nauczać w angażujący i ciekawy sposób. W Umiemy zajmuję się wsparciem dla szkół oraz testowaniem platformy w szkole, w której uczę. We współpracy z zespołem Umiemy cenię sobie najbardziej jego ogromną pracowitość, nieustanne ulepszanie systemu i entuzjazm, który motywuje również mnie.

Barunka

Wsparcie dla Kristíny M.

Jeśli akurat nie śpi w szafie lub nie przeszkadza w graniu w gry planszowe, przykłada łapę do treści dla Umiemy, chodząc tam i z powrotem po klawiaturze. Gdy ma poczucie, że narobiła już dość problemów, kładzie się na kolanach Kristíny, jednak nie posiedzi na nich zbyt długo, ponieważ jej zapał do psot i szkód jest silniejszy od jej (powodowanej bardzo szacownym wiekiem) ochoty na sen.

Słowacja

Pepina Artimová

Koordynowanie i przygotowywanie ćwiczeń z języka słowackiego

Choć przez wiele lat zajmowałam się zawodowo łacińsko-grecką terminologią medyczną oraz tym, w jaki sposób uczyć jej lepiej i z ładniejszych podręczników (kilka z nich pomogłam napisać), to obecnie zajmuję się głównie tłumaczeniami oraz lokalizacjami oprogramowania na język słowacki.

Ponadto zawsze chętnie biorę udział w projektach mających na celu komputerowe przetwarzanie języka słowackiego, lokalizację różnych produktów w języku słowackim, edytowanie słowackich treści, a właściwie we wszystkim, co dotyczy słowackiego, który studiowałam i który coraz bardziej lubię. Może dlatego, że od kilku lat mieszkam w Niemczech i trochę za nim tęsknię.

Fanką i współpracowniczką portalu Umiemy zostałam również dzięki mojej córce która chodzi do słowackiej szkoły tylko okazjonalnie, a słowackiego uczy się ze mną w domu i che , żeby ten dodatkowy "obowiązek" był chociaż trochę zabawny. I jest!

Ostatnio zafascynowałam się podcastami - i słucham, słucham, słucham...

Eja (Mária) Valent Ščigulinská

Przygotowywanie ćwiczeń z języka słowackiego

Jestem kreatywną osobą, która lubi się uczyć i próbować nowych rzeczy. Lubię wyzwania, jeśli mam na nie akurat ochotę.

Lubię czytać, kocham muzykę, grę na fortepianie, naturę, morze, lato i podróżowanie. Jestem mamą dwójki dzieci, dzięki którym moją pasją stała się literatura dla najmłodszych, a z czasem także i dla tych starszych :).

Studiowałam pedagogikę wczesnoszkolną na Uniwersytecie Komeńskiego w Bratysławie. Aktualnie poświęcam się nauczaniu w niewielkim stopniu, dlatego bardzo cieszę z możliwości współpracy z portalem Umiemy, gdzie mogę korzystać z moich umiejętności, a zarazem kreatywnie je wdrażać.

Z radością biorę udział w tym wspaniałym i edukacyjnie korzystnym projekcie.

Simona Tarageľová

Przygotowywanie ćwiczeń z języka słowackiego

Pracuję jako tłumaczka i korektorka. Poza językami lubię także podróże, czytanie książek, fotografowanie, pisanie i malowanie. Chętnie odkrywam i uczę się nowych rzeczy, spędzam wolny czas pośród natury.

Obserwowanie, jak rozrasta się projekt Umiemy, sprawia mi satysfakcję i cieszę się, że mogę brać w nim udział.

Helena Himicová

Przygotowywanie ćwiczeń z języka słowackiego

Można powiedzieć, że literatura i teatr przenoszą mnie do czasów błogiego dzieciństwa. Dlatego było dla mnie czymś naturalnym, że po studiach poświęciłam się zawodowo językowi słowackiemu, teatrowi i sztuce. Pracowałam jako nauczycielka w liceach i jako redaktorka literacka w ówczesnym Słowackim Radiu.
Po wyjeździe za granicę i założeniu rodziny mój kontakt z życiem kulturalnym na Słowacji się urwał, ale mój stosunek do języka i tradycji się nie zmienił. Nawet jeśli za swoje najlepsze "projekty" uważam moich czterech synów, to jestem niezwykle zadowolona, że mogłam zostać częścią zespołu Vieme/Umíme - ludzi, którzy udowadniają, że wszystko jest możliwe, jeśli tylko ma się chęci i wolę oraz że nauczanie może być wciągające i zabawne.

Simona Pracná

Wsparcie klienta i tworzenie treści po słowacku

Mój wkład w platformę Umiemy to przede wszystkim udzielanie wsparcia słowackim użytkownikom oraz różne drobnostki, jak na przykład korekta i tworzenie treści. Wspieranie on-line daje mi satysfakcję - to trochę jak gra w tenisa e-mailami, w której największą nagrodą jest szybka i klarowna wymiana informacji. Często jednak gra się przeciwko ścianie, a czasami pytania zwalają się jak ostrzał z armaty :)
Korzystam ze zdolności komunikacyjnych również w mojej drugiej pracy, która polega na pomaganiu ludziom w znajdowaniu i wyposażaniu mieszkań. Staram się być także wsparciem dla moich dzieci i męża, którzy są bez wątpienia najlepszymi nauczycielami empatii i zrozumienia.

Sven Dražan

Rozwijanie treści, analiza danych, programowanie

Najważniejszych rzeczy nauczyłem się podczas organizowania wydarzeń i imprez w grupie Instruktoři Brno. Na wydziale informatyki Uniwersytetu Masaryka odkryłem, jak wiele jeszcze nie wiem o przetwarzaniu rozproszonym i obliczeniach równoległych. W centrum "VIDA! science" poznałem mnóstwo wspaniałych ludzi, czerpiących radość z poznawania świata wokół nas. W harcerstwie nauczyłem się jeść wszystko, czym się mnie poczęstuje. Moi synowie pomagają mi w poszukiwaniu granic cierpliwości, a żona uczy mnie, że istnieje świat poza pracą. Fascynuje mnie biologia, chemia, fizyka i matematyka. W ramach Umiemy udzielam wsparcia informatycznego twórcom treści edukacyjnych.

Pozostałe wsparcie oraz osoby aktywne w przeszłości

  • Pavel Hamřík: projektowanie UX design oraz projektowanie standardowe, informacje zwrotne.
  • Członkowie grupy badawczej Adaptive Learning na Wydziale Informatyki Uniwersytetu Masaryka: Testowanie, uwagi, doświadczenia, konsultacje w zakresie analizy danych.
  • Vít Stanislav: autor projektu slepemapy.cz, na podstawie którego powstało ćwiczenie „Mapy konturowe“ na Umíme fakta.
  • Kika Klasová: przygotowywanie ćwiczeń z języka słowackiego.
  • Hana Žižková: konsultacje w zakresie treści oraz opracowania zadań na Umíme česky.
  • Marcela Macková: autorka ilustracji (czytanie ze zrozumieniem).
  • Jana Zuntychová: autorka ilustracji (zadania tekstowe, dyktanda).
  • Adéla Miklíková: autorka wybranych ilustracji na stronie.
  • Erik Gliwitzky: autor materiałów z języka niemieckiego.
  • Kristina Medalová: pomoc w przygotowaniu treści z języka czeskiego i angielskiego, autorka dyktand, dowcipów i ćwiczeń gramatycznych.
  • Jiří Plesník: autor materiałów z chemii.
  • Petr Kuběnský: autor pierwszej porcji ćwiczeń z języka czeskiego.
  • Hana Komínková: autorka ćwiczeń z języka czeskiego (uzupełnianie, interpunkcja).
  • Jesika Mlčochová, Lucie Blažková: autorki niektórych objaśnień zasad ortograficznych.
  • Radka (Rissie) Janská: autorka materiałów z języka niemieckiego.
  • Jan Drábek: autor projektu poznavackaprirody.cz, na podstawie którego powstały tablice edukacyjne ze zwierzętami i roślinami na stronie Umíme fakta.
  • Martina Duničková, David Končák: analiza danych z Umíme česky.
NAPISZ DO NAS

Jesteś w kropce?

Najpierw przejrzyj najczęściej zadawane pytania:

FAQ Instrukcje dla rodziców Instrukcje dla nauczycieli

Czego dotyczy wiadomość?

Wiadomość Treści Sterowanie Logowanie Licencje