Rodzaje ćwiczeń w Umiemy

oferuje różnorodne formy ćwiczeń. Poniżej przedstawiamy poszczególne rodzaje ćwiczeń i ich najczęstsze zastosowania.

Ćwiczenia podstawowe

Ćwiczenia podstawowe są bardzo intuicyjne: polegają na wyborze poprawnej odpowiedzi z kilku propozycji lub samodzielnym wpisaniu krótkiej odpowiedzi. Udzielenie odpowiedzi trwa zazwyczaj kilka sekund, a natychmiast po jej udzieleniu użytkownik otrzymuje informację zwrotną. Z tego typu ćwiczeń można korzystać także na smartfonach. Do oceniania postępów używane są tu odznaki (patrz sposoby oceniania w Umiemy to).

Podstawowa forma interkacji w tego typu ćwiczeniach chyba nikogo nie zaskoczy – jest zbliżona do formatów znanych np. z tradycyjnych ćwiczeń lub kart pracy. wyróżnia jednak zastosowanie technologii cyfrowych, co przekłada się na szereg zalet, takich jak np. natychmiastowa informacja zwrotna, wyświetlenie komentarzy do zadań, wizualizacja postępów oraz różnorodność i obfitość przykładów umożliwiających stopniowe opanowanie tematu również przez uczniów ze słabszą wiedzą początkową.

Ćwiczenia z tymczasowym wsparciem

Jedną z istotnych zasad pedagogicznych jest tymczasowe wsparcie. Zasada ta jest stosowana w różnych ćwiczeniach dostępnych na platformie , ale niektóre ćwiczenia kładą na nią szczególny nacisk.

Krok po kroku

Ćwiczenie Krok po kroku oferuje gotowe rozwiązania zadań, w których uczeń odpowiada tylko na pytania kontrolne. Typowym przykładem zastosowania tego ćwiczenia są równania. Krok po kroku idealne nadaje się jako wprowadzenie do nowego tematu – rozwiązanie równania jest szczegółowo rozpisane, dzięki czemu uczeń może skupić się wyłącznie na poszczególnych krokach. Kiedy opanuje tę umiejętność, może przejść do samodzielnego rozwiązywania całych równań (np. w formie ćwiczeń, w których należy wpisać poprawną odpowiedź).

Przesuwanie

Ćwiczenie polega na dopasowaniu elementu (wirtualnej karteczki) do odpowiednich miejsc. Przykłady są zróżnicowane pod względem trudności – łatwiejsze zadania posiadają mniejszą liczbę elementów i są prostsze wizualnie (ilustracje), trudniejsze natomiast wymagają od użytkownika większego skupienia i wysiłku.

Praca z tekstem i dźwiękiem

Kolejna grupa ćwiczeń skupia się na pracy z tekstem i dźwiękiem. Interakcja w ćwiczeniach tego typu jest relatywnie prosta, ale skrojona na miarę konkretnych potrzeb. Na przykład audiodyktanda (w przygotowaniu) przepisywane są po jednym zdaniu, a dodatkowo po każdym zdaniu następuje automatyczna kontrola włącznie z interaktywnymi podpowiedziami w celu poprawy błędów. Inne ćwiczenia rozwijają umiejetność wyłapywania błędów w tekście (korektor, dowcipy) lub utrwalają znajomość budowy zdań. Do najpopularniejszych ćwiczeń z tej kategorii należy czytanie ze zrozumieniem. Ćwiczenia wykorzystujące pracę z tekstem i dźwiękiem wykorzystywane są głównie do nauki języków (język polski, język angielski, język niemiecki), ale również przedmiotów takich jak biologia czy chemia.

Rozwiązywanie problemów

Kolejne ćwiczenia umożliwiają interaktywne rozwiązywanie problemów – użytkownik w kilku krokach przygotowuje rozwiązanie, które jest automatycznie oceniane. Większość ćwiczeń tego typu to innowacyjne ćwiczenia stworzone specjalnie dla . Dotyczą przede wszystkim informatyki, jak na przykład zadania logiczne oraz zadania programistyczne z programowania blokowego oraz programowania w Pythonie. Ponadto występują również na matematyce, gdzie służą do nietradycyjnej nauki arytmetyki i geometrii. Ćwiczenia te są ocenianie za pomocą niebieskich kryształów (patrz sposoby oceniania w Umiemy).

Gry na czas i gry wieloosobowe

Ostatnia grupa ćwiczeń służy do urozmaicenia i wzmocnienia płynnego opanowania materiału. Zasadniczą różnicą pomiędzy grami na czas i grami wieloosobowymi a pozostałymi ćwiczeniami jest czas. Podczas rozwiązywania pozostałych ćwiczeń użytkownik nie znajduje się pod presją czasu, może dokładnie przemyśleć odpowiedzi i nie jest w żaden sposób karany za wolniejsze tempo.

W przypadku gier liczy się nie tylko poprawność odpowiedzi, ale również szybkość reakcji. Ten czynnik, który bywa stresujący dla niektórych uczniów, może mieć jednak pożytek pedagogiczny. Warto byłoby, aby niektóre podstawowe wiadomości i umiejętności ucznia były zautomatyzowane, a ćwiczenia na szybkość pomagają osiągnąć ten cel.

Większość gier jest prosta, wręcz intuicyjna w obsłudze. Gry wykorzystują takie same lub bardzo podobne przykłady jak ćwiczenia podstawowe, główna różnica polega na presji czasu i współzawodnictwie. Do dyspozycji są gry jednoosobowe oceniane za pomoca pucharów (patrz sposoby oceniania w Umiemy) oraz gry wieloosobowe.

NAPISZ DO NAS

Twoja wiadomość została wysłana. Dziękujemy.

Napisz do nas

Jesteś w kropce?

Najpierw przejrzyj najczęściej zadawane pytania:

FAQ

Czego dotyczy wiadomość?

Po prostu wiadomość Treści Sterowanie Logowanie Licencje