Ćwiczenia i ich ocena

Na platformie Umiemy znajdziesz kilka rodzajów ćwiczeń, które różnią się od siebie sposobem oceny.

Odznaki: rozwiązywanie serii zadań

Podstawowe narzędzie do nauki i powtarzania na platformie Umiemy stanowią ćwiczenia „na odznaki“, np. Memory, Decydowanie, Wpisywanie, Segregowanie. Ćwiczenia te składają się z serii przykładów. Podczas wykonywania ćwiczenia w górnej części strony narasta „wskaźnik postępów“.

Użytkownik zdobywa kolejno odznaki od 1 do 4. Jeżeli po jakimś czasie ponownie rozwiąże zadanie, może zdobyć gwiezdną odznakę. Odznaki wyświatlane są w zestawieniach oraz w statystykach i służą m.in. do oceniania zadań domowych. Więcej informacji na temat odznak znajdziesz na osobnej stronie.

Kryształy: rozwiązywanie pojedynczych zadań

Kryształy wykorzystywane są w przypadku bardziej rozbudowanych zadań. Należą do nich m.in. zadania programistyczne, zadania logiczne na Umiemy matematykę czy, w przypadku języków obcych, czytanie i słuchanie ze zrozumieniem. Zadania tego typu oceniane są za pomocą "kryształów", przy czym rozróżniamy dwa rodzaje:

  • Żółte kryształy – Zadania, które mogą zostać wykonane na różnym poziomie (np. czytanie ze zrozumieniem oraz audiodyktanda). Liczba kryształów zależy od jakości odpowiedzi:

    • 3 żółte kryształy = znakomite wykonanie zadania
    • 2 żółte kryształy = wkradł się błąd, ale poza tym całkiem dobry wynik,
    • 1 żółty kryształ = zadanie zostało wykonane w całości, lecz z wieloma błędami.

    Zadań tego typu nie można rozwiązywać dwukrotnie w ciągu dnia, aby zapobiec oszukiwaniu podczas zdobywania kryształów.

  • Niebieskie kryształy – Zadania, których charakter nie pozwala na niepoprawne rozwiązanie, mogą jedynie posiadać status "jeszcze nierozwiązanych" (najczęściej są to zadania logiczne i programistyczne). Wykonane zadania oznaczone są niebieskim kryształem, którego rozmiar jest proporcjonalny do stopnia trudności zadań. Zadania można rozwiązywać wielokrotnie, nie ma to jednak żadnego wpływu na statystyki postępów.

Gry na levele

Oprócz tradycyjnych ćwiczeń, w systemach Umiemy znajdziesz również gry dla jednego gracza: Strzelankę, Tetris oraz Roboty. Gry te zawierają w sobie element stresu czasowego, przez co wymagają szybkiego reagowania. Dzięki temu, poza urozmaicenieniem tradycyjnych ćwiczeń, oferują dodatkowo trening płynności i pomagają zautomatyzować podstawowe umiejętności. Ćwiczenia na czas są skutecznym sposobem przyswajania wiedzy, ale nie muszą odpowiadać każdemu, zatem nie należy zmuszać uczniów do ich wykonywania.

Podobnie jak w przypadku popularnych gier komputerowych, gracz przechodzi przez kolejne poziomy, których poziom trudności stopniowo wzrasta (trudniejsze przykłady, krótszy limit czasu na wykonanie). Gracz jest oceniany na podstawie najwyższego levelu, który udało mu się osiągnąć.

Hry pro více hráčů

Systémy nabízí také hry pro více hráčů: Závody, Územíčka, Týmovku, Tipovačku, RoboArénu a Odkrývačku. Hodí se typicky do hodiny, umožňují více hráčům řešit současně stejné téma a soutěžit spolu.

V průběhu hry a po jejím ukončení vidí hráči výsledkovou listinu. Výsledky těchto her se nijak dlouhodobě nezaznamenávají, krátkodobá soutěž je zde typicky dostatečnou motivací.

  • „Na hvězdičky“ – Úlohy, které lze splnit různě kvalitně (např. čtení s porozuměním či mluvený diktát). Zde je výkon řešitele hodnocen hvězdičkami:

    • 3 hvězdičky = perfektní řešení,
    • 2 hvězdičky = s chybou, ale celkem dobré,
    • 1 hvězdička = odpovězena celá úloha, ale s hodně chybami.

    Úlohy tohoto typu nelze opakovat dvakrát ve stejný den, aby se zabránilo podvádění při získávání hvězdiček.

  • „Na vyřešení“ – Úlohy, které nelze splnit špatně, mohou být pouze „zatím nevyřešené“ (typicky logické či programátorské úlohy). Zde se splnění značí pouze zelenou barvou. Úlohy lze řešit opakovaně, ale na statistikách postupu se to nijak neprojeví.

    Hry na levely

    Kromě cvičení najdete v systémech také hry pro jednoho hráče: Střílečku, Tetris a Roboty. Tyto hry obsahují složku časového stresu, a vyžadují tak rychlé reakce. Krom zpestření základního procvičování tak nabízí i trénink plynulosti a slouží k zautomatizování základních znalostí, což je užitečné. Nicméně procvičování na čas nevyhovuje každému a není dobré do něj žáky nutit.

    Podobnie jak w przypadku zwykłych gier komputerowych, gracz przechodzi przez serię leveli, których trudność stopniowo rośnie (trudniejsze zadanie, krótszy limit czasu na wykonanie zadania). Gracz jest oceniany na podstawie najwyższego levelu , który udało mu się osiągnąć.

    Gry wieloosobowe

    Systemy oferują również gry wieloosobowe: Zawody, Terytoria, Drużynówkę, Zgadywanie, RoboArenę oraz Odsłaniankę, które idealnie nadają się do wykorzystania podczas lekcji, gdyż umożliwiają rozwiązywanie tego samego zagadnienia przez większą liczbę osób jednocześnie oraz wzajemne konkurowanie pomiędzy graczami.

    Podczas gry oraz po jej zakończeniu gracze widzą kartę wyników. Wyniki gier nie są nigdzie zapisywane, jednak zazwyczaj krótkie współzawodnictwo stanowi wystarczającą motywację.

  • NAPISZ DO NAS

    Jesteś w kropce?

    Najpierw przejrzyj najczęściej zadawane pytania:

    FAQ Instrukcje dla rodziców Instrukcje dla nauczycieli

    Czego dotyczy wiadomość?

    Wiadomość Treści Sterowanie Logowanie Licencje