Sposoby oceniania w Umiemy
Platforma edukacyjna Umiemy oferuje szeroką gamę różnego rodzaju ćwiczeń (Rodzaje ćwiczeń) Poszczególne rodzaje ćwiczeń oceniane są w różny sposób.
Odznaki: rozwiązywanie serii krótszych przykładów
Podstawowym rodzajem ćwiczeń w Umiemy są ćwiczenia „na odznaki“, np. decydowanie, wpisywanie, segregowanie czy memory. W tych ćwiczeniach użytkownik rozwiązuje serię przykładów, a w trakcie rozwiązywania na górze strony rośnie „wskaźnik postępu“. W ten sposób użytkownik zdobywa odznaki od 1 do 4.
Użytkownik rozwiązywał ćwiczenie, ale na razie nie wykazał się wystarczającą znajomością tematu. | ||
Użytkownik wykazał się znajomością tematu, w Umiemy odznaka 3 oznacza „wykonane“ (np. jako ocena zadań domowych). | ||
Poziom „bonusowy“, użytkownik wykazał się dogłębną znajomością tematu. |
Jak działa wskaźnik postępu?
Podczas rozwiązywania zadań widoczny jest wskaźnik postępu, czyli stopień opanowania. Pokazuje on, jak użytkownik radzi sobie z tematem. Działanie wskaźnika opiera się na następujących zasadach:
- Uwzględnia poprawność odpowiedzi.
- Uwzględnia jakość odpowiedzi (np. literówek nie ocenia tak surowo).
- Uwzględnia wysiłek użytkownika (liczbę odpowiedzi).
- Wspiera uczenie się na błędach, przywiązując większą wagę do najnowszych prób, w związku z czym nawet jeśli na początku uczeń nie radził sobie najlepiej, nadal ma szansę na zdobycie maksymalnej odznaki.
- Odejmuje punkty za bezmyślne, przypadkowe zgadywanie, aby nie można było osiągnąć poziomu „wykonane“ wyłącznie za pomocą klikania „na chybił trafił”.
Szybkość wzrostu wskaźnika zależy od stopnia trudności zadania oraz od tego, czy rozwiązanie można zgadnąć. Przykładowo, w przypadku zadania tekstowego z matematyki z długim poleceniem, dobra odpowiedź powoduje, że stopień opanowania rośnie znacząco. W przypadku krótkich ćwiczeń (decydowanie) z ortografii, w których wystarczy wybrać jedną z dwóch podanych odpowiedzi, stopień opanowania rośnie powoli.
Dlaczego w przypadku złej odpowiedzi wskaźnik postępu maleje?
W przypadku złej odpowiedzi wskaźnik postępu maleje. System został stworzony w taki sposób, aby wysoki wskaźnik opanowania osiągnęli wyłącznie ci użytkownicy, którzy naprawdę dobrze znają temat. Niemożliwe jest zatem osiągnięcie wysokiego wskaźnika opanowania wyłącznie poprzez przypadkowe klikanie. Aby osiągnąć wysoki wskaźnik opanowania, należy cały czas odpowiadać na mniej więcej na tym samym poziomie.
Jeżeli użytkownik ponownie rozwiąże zadanie po jakimś czasie, może zdobyć gwiezdną oznakę. Gwiezdne odznaki służą jako motywacja do ponownego rozwiązania w odstępach czasu (patrz Założenia pedagogiczne) i pomagają utrwalić zdobytą wiedzę w pamięci długotrwałej. Użytkownik może zdobyć kilka gwiezdnych odznak. Aby zdobyć kolejne gwiazdki, należy ponownie rozwiązać zadanie w określonym odstępie czasu od ostatniego rozwiązania.
Kiedy można zdobyć gwiezdną odznakę?
gwiezdna odznaka | minimalny odstęp czasu od ostatniego rozwiązania |
10 dni | |
20 dni | |
40 dni | |
80 dni |
Po upływie miminalnego odstępu czasu, system informuje o możliwości uzyskania kolejnej gwiazki:
Kryształy: rozwiązywanie pojedynczych zadań
W przypadku bardziej rozbudowanych zadań użytkownik rozwiązuje zadania pojedynczo. Są to m.in. zadania programistyczne, zadania logiczne na Umiemy matematykę czy, w przypadku języków, czytanie i słuchanie ze zrozumieniem. Zadania tego typu oceniane są za pomocą kryształów, przy czym rozróżniamy dwa rodzaje:
Żółte kryształy
W ten sposób oceniane są zadania, które mogą zostać wykonane na różnym poziomie (np. czytanie ze zrozumieniem czy audiodyktanda). Liczba kryształów zależy od jakości odpowiedzi. Zadań tego typu nie można rozwiązywać dwukrotnie w ciągu dnia, aby zapobiec oszukiwaniu podczas zdobywania kryształów.
doskonałe rozwiązanie | |
wkradł się błąd, ale ogólnie dobrze | |
zadanie zostało rozwiązane w całości, ale z wieloma błędami |
Niebieskie kryształy
W ten sposób oceniane są zadania, których charakter nie pozwala na niepoprawne rozwiązanie, mogą jedynie posiadać status „jeszcze nierozwiązane“ (najczęściej są to zadania logiczne i programistyczne). Wykonane zadania oznaczone są niebieskimi kryształami, których liczba (1–4) jest proporcjonalna do stopnia trudności zadań. Zadania można rozwiązywać wielokrotnie, nie ma to jednak żadnego wpływu na statystyki postępów. W przypadku zadań, które użytkownik zaczął rozwiązywać, ale nie dotarł do końca, krysztły są zabarwione na niebiesko tylko do połowy.
Puchary: gry na poziomy
Oprócz tradycyjnych ćwiczeń, w systemach znajdziesz również gry dla jednego gracza: strzelanka, tetris oraz roboty. Gry te zawierają w sobie element stresu czasowego, przez co wymagają szybkiego reagowania. Dzięki temu, poza urozmaiceniem tradycyjnych ćwiczeń, oferują dodatkowo trening płynności i pomagają zautomatyzować podstawowe umiejętności. Ćwiczenia na czas są skutecznym sposobem uczenia się, ale nie muszą odpowiadać każdemu, zatem nie należy zmuszać uczniów do ich wykonywania.
Podobnie jak w przypadku popularnych gier komputerowych, gracz przechodzi przez kolejne poziomy, których poziom trudności stopniowo wzrasta (trudniejsze przykłady, krótszy czas na wykonanie). Gracz jest nagradzany pucharem w zależności od najwyższego poziomu, jaki udało mu się osiągnąć.
Gry wieloosobowe
Systemy oferują również gry wieloosobowe: wyścigi, terytoria, drużynówkę, celowanie, RoboArenę oraz odsłanianie, które idealnie nadają się do wykorzystania podczas lekcji, gdyż umożliwiają rozwiązywanie tego samego zagadnienia przez większą liczbę osób jednocześnie oraz wzajemne konkurowanie pomiędzy graczami.
Podczas gry oraz po jej zakończeniu gracze widzą kartę wyników. Wyniki gier nie są nigdzie zapisywane, jednak zazwyczaj krótkie współzawodnictwo stanowi wystarczającą motywację.